EN FA
سبد خرید 0

معرفی آزمایشگاه شبیه ساز رله و حفاظت


معرفی آزمایشگاه شبیه ساز رله و حفاظت


دانلود مقاله کامل

معرفی آزمایشگاه شبیه ساز رله و حفاظت

حامد ملااحمدیان، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تجهیزات ابزارآزما و عضو هیئت علمی دانشگاه[1]

اطلاعات مقاله

 

چکیده

واژگان كليدي:

دستگاه شبیه ساز، رله و حفاظت، رله اضافه جریان، رله دیستانس، رله دیفرانسیل، رله فرکانسی، رله چند کاره وبکو.

 

آموزش کاربردی و عملی سیستم های رله و حفاظت و مفاهیم مربوطه برای دانشجویان رشته مهندسی برق و مهندسین شرکت های توزیع و برق منطقه ای حائز اهمیت می باشد. در این مقاله دستگاه شبیه ساز رله و حفاظت به عنوان راه حل آموزش کاربردی و مفهومی ارائه می‌گردد. دستگاه پیشنهادی دارای انواع تجهیزات موجود در شبکه قدرت بوده و شبکه را با مقیاس 1 به 1000 به صورت متمرکز مدلسازی می نماید. انواع رله های حفاظتی مورد استفاده در پست های انتقال برق و تابلو برق های صنعتی در مدل های مختلف دستگاه معرفی شده استفاده می گردد. رله های اضافه جریان، حفاظت ولتاژ، دیستانس، دیفرانسیل، فرکانسی و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند. حفاظت از خطوط انتقال، ترانسفورماتورها، موتور القایی، ژنراتور سنکرون و بارهای الکتریکی در این دستگاه ها تعبیه شده است. همچنین استفاده از شبیه ساز خطا و فیدبک گرفتن از وضعیت رله فراهم شده است و اندازه گیری پارامترهای مختلف رله از جمله زمان تاخیر به وسیله تایمر دقیق فراهم شده است.

 

 

1-    ترانسفورماتور جریان و ترانسفور ماتور ولتاژ

در صنعت برق برای دو منظور اندازه گیری و حفاظت نیاز به میزان پارامترهای ولتاژ و جریان هستیم ولی از آنجا که این مقادیر اعداد بزرگی می باشند لذا دسترسی به آنها نه عملی بوده و نه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است پس ناگزیر به استفاده از ترانس‌های جریان و ولتاژ می باشیم تا این مقادیر را به مقادیر کوچکتری که کسری از مقادیر واقعی می باشند تبدیل نماییم. در واقع این تجهیزات نمونه کوچک شده ، با درصد خطایی بسیار کم از ولتاژ و جریان طرف اولیه هستند و چون تمامی دستگاه های اندازه گیری همچون آمپرمتر، ولتمتر، وارمتر و.......و نیز رله‌های حفاظتی بر اساس میزان جریان و ولتاژ ثانویه این تجهیزات ساخته می شوند لذا می توان به کمک این ترانس‌ها به اهداف حفاظت و اندازه گیری دست یافت.

 

1-1- ترانس جریان یا CT (Current Transformer)

به دلیل بالا بودن جریان در شبكه های انتقال نیرو و همچنین به دلیل بالا بودن ولتاژ نیاز به نمونه برداری جریان از قسمتهای مختلف شبكه می‌باشد به همین دلیل نیاز به وسیله‌ای داریم به نام ترانس جریان كه دو عمل زیر را برای ما انجام می‌دهد.

الف- جریان‌های بالا را به ‌ای پایین 5 آمپر و یا 1 آمپر تبدیل می‌كند

ب-  باعث ایزوله شدن شبكه های فشار قوی از سیستم‌های اندازه گیری و حفاظت باشد...

 

تاریخ:1400/11/13
بازدید:741 بازدید
مقالات
سلام، سوالی دارید در خدمتیم